www.nukutvi.se

Direktlänk till inlägg 9 januari 2011

Besök hos The Silent Way i Umnäs

Av Kicki - 9 januari 2011 00:07

Imorse packade jag in mig och hundarna i bilen, och så lämnade vi underbara Blaiken för denna gång. På vägen hem svängde vi förbi Umnäs och hälsade på Catte Anderback på The Silent Way. De har över 50 draghundar och kör längre turer med turister nu under vintern, 5 eller 12 dagar, och har hållit på i ungefär 16 år med turistkörningar. Låter härligt att köra turister men inte harva på  i samma spår dag ut och dag in, utan få lite äventyr,  både för hundar och mushers. På de längre turerna åker de från Umnäs upp till Sarek mm...! The Silent Way har vunnit flera ekoturismpriser för sitt fina arbete och även för sin goda mat, och det var jättekul att få hälsa på och träffa Catte och alla hundarna.


När jag kom var det matning så jag fick hjälpa till lite med det och sen släpptes alla hundarna ut i rastgården. Nån var lite fundersam men snart kom alla och hälsade och ville gosa. Det myllrade av hundar överallt men alla skötte sig jättefint och artigt! Rätt mäktig känsla att stå i en rastgård omgiven av så många okända hundar, men alla skötte sig jättefint och var väldigt trevliga. Alltid kul att besöka fina anläggningar med välskötta hundar som är hela och fina. Filmen nedan är lite förvirrad, jag snurrar måååånga varv för att få med alla hundar...*s*



Sen åkte hundarna och jag vidare hemåt i Sven-Erik, mina älskade duktiga små troll som skött sig så fint hemma. Så härlig det är att ha utrymme att ha alla inomhus och några i sängen... *hihi* Nu är vi hemma hos älskling igen! Har hunnit skotta gården och njuta av Avatar på Bluray med nya TV:n....trevlig upplevelse! Imorgon blir det hundarnas första äventyr på hemmaspår på över en månad - kul!

 
 
Jenny Brander

Jenny Brander

13 januari 2011 09:47

Hejsan, vilken jättfin sida du har, MÅNGA fina bilder. Jag hittade din sida via Linda/Polarexpressens blogg. Det finns tydligen fler draghundstokiga människor än man tror. Tur det finns internet så att man ser att det finns fler, annars harvar man mest på för sig själv, eller med närmast sörjande. Själv har jag 10 hundar och kör mest bara för att jag/vi tycker att det är så himla roligt med hundar.
Häls Jenny

http://www.nogg.se/icyrider

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kicki - 10 maj 2013 08:49

Det känns lite underligt att skriva det här - ,men det är hög tid! Vi har flyttat vår hemsida och alltså även bloggen till http://nukutvi.wordpress.com men det går även att hitta dit via www.nukutvi.se fortfarande. De fem år vi har skrivit ihop här v...

Av Kicki - 31 mars 2013 17:01

Idag blev det bara en kort liten grilltur för oss, jag  med hundarna och sambon med skotern. Riktigt skönt i alla fall och vi hann med lite sol innan det började snöa. Hundarna verkade sugna på att springa men fick nöja sig med att springa ett par ki...

Av Kicki - 31 mars 2013 08:05

  Igår packade vi in oss i bilen - en rätt fantastisk packning om jag får säga det själv - 3 personer, 2 skotrar, en hundsläde, 7 hundar, och passande packning i vår Passat med släp + liten taxbox. Vi körde de 4-5 milen till Skoterhotellet i Umn...

Av Kicki - 29 mars 2013 21:26

Idag fick Giela följa med på sin första "fjälltur" på länge. Jag minns inte riktigt när hon senast var ovan trädgränsen men det var nog rätt länge sen då hon inte varit med på de lite mer fysiskt krävande turerna de senaste åren. Även om sträckan int...

Av Kicki - 28 mars 2013 16:20

Blev det så här istället. Skoter, släde, hundar och packning i en något överlastad bil. Glad påsk på er! ...

Presentation


Jag heter Kicki och bor med mina 7 draghundar och sambo utanför Boden. Vi lever för draget och underbara äventyr tillsammans!

Länkar

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3 4
5
6 7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2011 >>>

Senaste inläggen

Arkiv

Sök i bloggen

Besöksstatistik

Kategorier


Ovido - Quiz & Flashcards