www.nukutvi.se

Direktlänk till inlägg 20 februari 2013

Saker jag lärt mig av mina draghundar

Av Kicki - 20 februari 2013 07:28

Folk pratar ju ofta om allt de lärt sig av sina hundar. Det kan vara att ”leva i nuet”, att behöva bli mer medveten om sitt kroppsspråk och humör, ”lära känna sig själv” och en massa annat bra. Jag håller helt med – mina hundar har absolut lärt mig mycket om de sakerna! Livet med slädhundar tar dock inlärningen till ytterligare en nivå och här tänker jag lista några av de saker jag idag är rätt bra på – som jag absolut inte skulle ha behärskat lika bra utan hundarna:


  • Yxa – efter att ha hackat upp nåt ton med färskfoder så börjar jag bli riktigt duktig på att hantera en yxa. Tidigare var det spridda skurar, nu kan jag med nån centimeters noggrannhet klyva ett 10 kg foderstycke längs den perforerade linjen som är ca. 40-50 cm lång. Piece of cake - jag och yxan är som ler och långhalm!
     
  • Skruvdragare – efter att ha byggt 6 hundkojor (med obscena mängder skruv för att klara sig trots Silvas attacker) och ett antal kvadratmeter trall har jag faktiskt blivit ganska grym på att hantera en skruvdragare! Jag klarar nya skruvar, gamla rostiga som luktar kiss, såna som försvunnit in i blött trä, avrostade, snedvridna och söndernötta – jag kan hantera dem alla med min skruvdragare och en tång. Det kanske inte blir riktigt snyggt - men jag kan bygga stadigt!
     
  • Knutar och knopar – ja kanske främst knutar och trassel. Efter åtskilliga timmar spenderade med att knyta linor, reda ut linor, bygga ihop linor, plocka isär linor osv så har min hjärna utvecklat ett riktigt bra sinne för att reda ut trassel eller dela/sammanfoga linor av olika typ. Mig knyter ingen ihop!
     
  • Skämsträning –jo det är svårt att undvika… det finns säkert slädhundsförare som säger att de aaaldrig behövts skämmas för sina hundar eller något de hittat på, men då ser jag bara tre alternativ – antingen ljuger de, eller så har de förträngt stora delar av sitt liv, eller så har de helt enkelt aldrig kört med hundarna! Man får träning i att göra bort sig med jämna mellanrum, mer eller mindre allvarligt. Inte kul - men nyttigt ändå!
     
  • Multitasking – dessutom har jag utvecklat färdigheter inte helt olika de som många småbarnsföräldrar har. För att få allting att gå ihop så pusslar min hjärna ihop vardagen och alla små delar, ex från någon dag sen: gick ut med 4 hundar till hundgården, gav dem lite torkad fisk och tog med den tomma säcken och yxan (som stod utanför hundgården) till bron för att klyva mat. Hämtade upp ett fruset block ur frysen och hackade det i smådelar. Bar ner det i källaren och tog med mathinken för imorgon bitti. Dumpade säcken med mat i frysen och tog in hinken i tvättstugan för att fylla på vatten. Passade på att ta ur tvätten ur maskinen medan hinken fylldes. Dumpade hinken i källaren och bar upp tvätten till tvättlinan…osv….Helt klart en bra färdighet att träna upp!

Som ni ser finns det många bra lärdomar - och detta är bara ett axplock! Man tränar även upp styrkan i armarna och bålen när man släpar efter släden ibland, balansen rent allmänt förstås, ja det finns massor! Draghundslivets eget lilla universitet.... =)










 
 
camilla

camilla

20 februari 2013 17:34

Trevlig blogg

http://www.harligahundliv.se

 
Monica

Monica

21 februari 2013 22:14

Go, Kicki! ;)
*dansar en liten hejarklacksdans*

http://tassistanshundar.wordpress.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kicki - 10 maj 2013 08:49

Det känns lite underligt att skriva det här - ,men det är hög tid! Vi har flyttat vår hemsida och alltså även bloggen till http://nukutvi.wordpress.com men det går även att hitta dit via www.nukutvi.se fortfarande. De fem år vi har skrivit ihop här v...

Av Kicki - 31 mars 2013 17:01

Idag blev det bara en kort liten grilltur för oss, jag  med hundarna och sambon med skotern. Riktigt skönt i alla fall och vi hann med lite sol innan det började snöa. Hundarna verkade sugna på att springa men fick nöja sig med att springa ett par ki...

Av Kicki - 31 mars 2013 08:05

  Igår packade vi in oss i bilen - en rätt fantastisk packning om jag får säga det själv - 3 personer, 2 skotrar, en hundsläde, 7 hundar, och passande packning i vår Passat med släp + liten taxbox. Vi körde de 4-5 milen till Skoterhotellet i Umn...

Av Kicki - 29 mars 2013 21:26

Idag fick Giela följa med på sin första "fjälltur" på länge. Jag minns inte riktigt när hon senast var ovan trädgränsen men det var nog rätt länge sen då hon inte varit med på de lite mer fysiskt krävande turerna de senaste åren. Även om sträckan int...

Av Kicki - 28 mars 2013 16:20

Blev det så här istället. Skoter, släde, hundar och packning i en något överlastad bil. Glad påsk på er! ...

Presentation


Jag heter Kicki och bor med mina 7 draghundar och sambo utanför Boden. Vi lever för draget och underbara äventyr tillsammans!

Länkar

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18
19
20 21 22 23 24
25
26 27 28
<<< Februari 2013 >>>

Senaste inläggen

Arkiv

Sök i bloggen

Besöksstatistik

Kategorier


Ovido - Quiz & Flashcards