www.nukutvi.se

Direktlänk till inlägg 18 februari 2013

Innekväll med släden och hundarna

Av Kicki - 18 februari 2013 20:39


Idag tog vi en vilodag och för att minska abstinensen tog jag in alla hundarna och släden... Idag var det montage av skotermattebromsen som gällde, så jag har inte riktigt blivit galen nog att ta in släden bara för att gosa med den. Det gick...sådär...just den här skotermattan var lite mer ojämn på ovansidan än min gamla och det fick styra konstruktionen lite. En handduk dog under arbetet men nu är mattbromsen nästan klar - bultarna ska nog kapas av lite med vinkelslip, och så saknas en bricka och en bult på höger sida. Det här är precis en sån grej som kan vara superenkel med rätt verktyg och lite flyt, eller bli eländigt bökigt om man saknar vissa dimensioner och grejor och har lite otur. Min förra skotermatta monterade jag utan distanser med följden att den nötte på trämedarna när den åkte upp/ner, samt att jag måttade lite tokigt så att den hakade sig mot vanliga bromsen i vissa lägen. =/


Nu har jag satt distanser som håller ut den från medarna (inåt blir det ju liksom) och måttat NOGA för att de inte ska ta i varandra. Får se om nåt annat blev fel istället eller om det äntligen tänkt bli BRA!



Arbetet fortgår... Jag har köpt plastremsor i stadig lexanplast för att fästa mattan med. Tidigare hade jag någon annan slags plast och det finns tydligen en massa olika sorters plast att välja på - bra att det finns plastexperter att fråga och jag hoppas att han förstod vad jag behövde när jag försökte förklara. Plasten måste vara böjbar för att konstruktionen ska kunna fästas, samtidigt stadig och hållbar även vid rejäl kyla.



Hundarna tuggar ben och har fått klorna klippta. Silva den lilla tokiga hunden fick mig att skratta som vanligt. Hon låg i soffan (som på bilden) och tuggade men lyckades tappa sitt ben BAKOM soffan! För att få tillbaka det fick hon springa runt och klämma sig in mellan soffan och väggen (vänster sida av bilden), bara ett par decimeter brett. Eftersom CD-hyllan (snett nedanför tavlan på väggen) täpper igen öppningen på andra sidan hittade Silva en annan utväg, dvs. hon kom klättrande upp över ryggstödet och tog med sig halva gardinen. Där satt jag i godan ro i hörnet av soffan och myste när jag plötsligt hade en hund ikädd gardin på ena axeln... =)


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kicki - 10 maj 2013 08:49

Det känns lite underligt att skriva det här - ,men det är hög tid! Vi har flyttat vår hemsida och alltså även bloggen till http://nukutvi.wordpress.com men det går även att hitta dit via www.nukutvi.se fortfarande. De fem år vi har skrivit ihop här v...

Av Kicki - 31 mars 2013 17:01

Idag blev det bara en kort liten grilltur för oss, jag  med hundarna och sambon med skotern. Riktigt skönt i alla fall och vi hann med lite sol innan det började snöa. Hundarna verkade sugna på att springa men fick nöja sig med att springa ett par ki...

Av Kicki - 31 mars 2013 08:05

  Igår packade vi in oss i bilen - en rätt fantastisk packning om jag får säga det själv - 3 personer, 2 skotrar, en hundsläde, 7 hundar, och passande packning i vår Passat med släp + liten taxbox. Vi körde de 4-5 milen till Skoterhotellet i Umn...

Av Kicki - 29 mars 2013 21:26

Idag fick Giela följa med på sin första "fjälltur" på länge. Jag minns inte riktigt när hon senast var ovan trädgränsen men det var nog rätt länge sen då hon inte varit med på de lite mer fysiskt krävande turerna de senaste åren. Även om sträckan int...

Av Kicki - 28 mars 2013 16:20

Blev det så här istället. Skoter, släde, hundar och packning i en något överlastad bil. Glad påsk på er! ...

Presentation


Jag heter Kicki och bor med mina 7 draghundar och sambo utanför Boden. Vi lever för draget och underbara äventyr tillsammans!

Länkar

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18
19
20 21 22 23 24
25
26 27 28
<<< Februari 2013 >>>

Senaste inläggen

Arkiv

Sök i bloggen

Besöksstatistik

Kategorier


Ovido - Quiz & Flashcards