www.nukutvi.se

Alla inlägg den 15 juni 2012

Av Kicki - 15 juni 2012 22:41

Forskning och studier på beteende och inlärning är himla bra saker. Många kör på i gamla fotspår och menar att allt fungerar bra med metoderna de lärde sig för 20-30 år sen, men med ökad förståelse för hur en hund fungerar och hur de lär sig mest effektivt, så är ju mycket mer möjligt att uppnå! En smart grej som fungerar både på hundar och folk är baklängeskedjning. Det går ut på att man lär in ett beteendet i flera steg, men börjar bakifrån. På så sätt går man hela tiden från något nytt till det mer välkända, och inlärningen blir mer effektiv.


Om en person t.ex lär sig ett pianostycke så kan man börja med de sista raderna, och sen utöka eftersom. På det sättet möter man alltså först nya noter och kommer sen till ett mer välkänt område som man redan "kan". Man utökar stycket man spelar i flera steg, och om man lär in något med olika moment så tränar man in momenten separat innan man kedjar ihop dem. Effektiv inlärning! Samma metod kan användas på hundar, och kanske nyttjas främst vid träning för olika former av tävling där man vill sätta ihop flera delar till ett moment, t.ex apportering, vissa saker i agility, vissa lydnadsmoment mm.


Nalle och Rotax sjunger å skäller gärna när jag kommer ut med deras frukost och det har gjort mig lite frustrerad. Att vänta med att gå ut tills de är tysta är nästan omöjligt. Å är de tysta så hinner de ju ändå börja låta innan jag hunnit fram. Att gå fram och åter hela tiden blir ju inte heller hållbart. Den nya lösningen som vi testar är en variant av bakängeskedjning. Medan de gnäller och gnyr går jag ut i hundgården och först när jag är på plats börjar reglerna gälla - den som är tyst och stilla får sin mat först. Tanken är att jag sen ska kunna utöka dessa kriterier till att gälla även när jag står utanför alla hundgårdarna, och är på väg mot hundgårdarna, eller öppnar ytterdörren när det är matdags... Blir kul att se hur det funkar med dessa inbitnare gnällare/skällare.


Imorgon ska vi bygga klart sista hundgården för på söndag packar jag väskan för en veckas tjänsteresa, och husse ska vara hundvakt. Då gäller det att allting är i ordning!


Presentation


Jag heter Kicki och bor med mina 7 draghundar och sambo utanför Boden. Vi lever för draget och underbara äventyr tillsammans!

Länkar

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5
6 7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2012 >>>

Senaste inläggen

Arkiv

Sök i bloggen

Besöksstatistik

Kategorier


Ovido - Quiz & Flashcards