www.nukutvi.se

Direktlänk till inlägg 28 oktober 2012

Spår, sök, drag och soffmys. =)

Av Kicki - 28 oktober 2012 18:34


Att vara nyoppererad har inte bara nackdelar med sig. Mintu kallar numer soffan "mitt andra hem" och har husse virad om lilltån - ännu mer än vanligt. Dessutom gillar han att få besök i sin stora tratt ibland.



Eller bara ligga själv. Det funkar fint det med.



Silva, Rotax, Nalle och Rossi hängde med ut i skogen idag för sök och spår. Silva ser lite lustig ut för hon har ätit mycket ben på sistone och försökt att gräva ner ett par stycken med sån frenesi att hon fått ett litet sår på näsan. Imorse försökte hon även gräva ner sin egen matskål? Hon verkar vara inne i nån slags samlarperiod.



I nysnön som kommit var det lätt att gå ut spår och inga snitslar behövdes. Förutom att det var lätt att själv se vart man gått, så kunde man ju även se annat, sånt som annars bara hundarna "ser". En kort bit in på spåret korsade vi t.ex. spåren från ett par personer med hundar som promenerat förbi, och Silva nosade och kontrollerade medan Rotax bara rusade på i mina fotsteg. Vanligtvis märker man ju bara att "nåt" varit där men får sällan veta vad det är som fångat hundarnas intresse.



Några av de andra som var med körde dragweight med sina hundar medan jag spårade. Här kommer en bild på snygga Tyson som även extraknäckt som draghund i 8-spann förra vintern.



Lovis


Vi var även några stycken som ville köra personsök. Jack var först ut och testade det här för första gången. Korvbitarna han fick var tydligen riktigt goda för han satt kvar en lååång stund och stirrade på mig och skällde uppmanande! Ge mig MER! Han verkade tycka att det var riktigt skoj!




Rossi körde sitt första personsök på rätt länge så vi hade synliga figgar kanske 20-30 meter in i skogen. Hon var taggad och hade fin attityd men blev lite trött efter en stund och svamlade runt lite innan vi tog de sista skicken. =/



Kul hade hon i alla fall och det är ju huvudsaken! Skoj att träffa lite nytt folk också! Mina små troll pratade och gnällde och hördes i alla fall mest av alla medan vi var där. =/ Att vara tysta när förväntan hänger i luften är inte deras starka sida alla gånger. I alla fall inte de som heter Silva och Rotax!



När jag kom hem passade jag på att se "Torka aldrig tårar utan handskar", bra och välgjord serie! Giela hjälpte mig att städa min smörgåstallrik när den var klar. Våra hundar får ofta mat från köksbordet eller möjlighet att slicka tallrikarna rena, så länge de tigger snyggt och inte stör nån. Oftast sitter de som tända små ljus och tittar på när vi äter. Några brukar gå bort och lägga sig men de flesta vill vara med. Så länge tiggande sköts snyggt så uppmuntrar vi det med mat och godbitar! Att tigga är ju också ett slags aktivering eller gemenskap.



Sen var det dags för Kaela premiär i selen efter vilan. Så här laddade hon, genom soffmys med husse! När selen åkte på under Back on Track-täcket såg hon riktigt glad ut. Vi gick en stund med cykeln först, så att hon och Giela skulle hinna bli lite varma, och sen när vi drog igång hade Kaela bråttom bråttom bråttom! Vi höll snabb trav nästan hela sträckan och hon såg jättefin ut. Tror att hon saknat sin sele helt enkelt! Dessutom hade vi en vacker fullmåne till sällskap, och en pannlampa förstås, bättre blir det knappt!



Nu väntar en lugn myskväll. Den här veckan innebär bara fyra arbetsdagar för min del vilket känns helt lagomt då en hel del småfix är kvar inför vår kommande utlandsresa. T.ex ska rummet i garaget få lite isolering kring fönstren. Elementet där ute är igång och imorgon när Giela och Kaela stiger in så kommer de att ha det varmt och mysigt!



 
 
AC

AC

28 oktober 2012 20:35

Låter som en riktigt härlig hunddag! :)

http://www.lillaliam.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kicki - 10 maj 2013 08:49

Det känns lite underligt att skriva det här - ,men det är hög tid! Vi har flyttat vår hemsida och alltså även bloggen till http://nukutvi.wordpress.com men det går även att hitta dit via www.nukutvi.se fortfarande. De fem år vi har skrivit ihop här v...

Av Kicki - 31 mars 2013 17:01

Idag blev det bara en kort liten grilltur för oss, jag  med hundarna och sambon med skotern. Riktigt skönt i alla fall och vi hann med lite sol innan det började snöa. Hundarna verkade sugna på att springa men fick nöja sig med att springa ett par ki...

Av Kicki - 31 mars 2013 08:05

  Igår packade vi in oss i bilen - en rätt fantastisk packning om jag får säga det själv - 3 personer, 2 skotrar, en hundsläde, 7 hundar, och passande packning i vår Passat med släp + liten taxbox. Vi körde de 4-5 milen till Skoterhotellet i Umn...

Av Kicki - 29 mars 2013 21:26

Idag fick Giela följa med på sin första "fjälltur" på länge. Jag minns inte riktigt när hon senast var ovan trädgränsen men det var nog rätt länge sen då hon inte varit med på de lite mer fysiskt krävande turerna de senaste åren. Även om sträckan int...

Av Kicki - 28 mars 2013 16:20

Blev det så här istället. Skoter, släde, hundar och packning i en något överlastad bil. Glad påsk på er! ...

Presentation


Jag heter Kicki och bor med mina 7 draghundar och sambo utanför Boden. Vi lever för draget och underbara äventyr tillsammans!

Länkar

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15 16
17
18
19
20 21
22
23
24
25
26
27 28
29
30
31
<<< Oktober 2012 >>>

Senaste inläggen

Arkiv

Sök i bloggen

Besöksstatistik

Kategorier


Ovido - Quiz & Flashcards