www.nukutvi.se

Direktlänk till inlägg 6 juni 2012

Bil- och hundgårdsbyggnationer

Av Kicki - 6 juni 2012 20:56

Vi hoppade över dagens firande och satsade på att bygga saker istället! Vi började med att påbörja buren som ska in i min Caddy, där alla 7 hundar ska rymmas uppdelat i två sektioner. Materialet tog slut väldigt snabbt så det blev bara en stomme, men vi kom i alla fall på hur vi ska bygga (dvs. Lars för det är han som svetsar). Det blir galler baktill med två dörrar (inte hela bredden), tak, och sen öppet på sidorna och mot sätena där fram, som "evakueringsväg" om sånt skulle krävas.





Så här blev stommen till slut. Alla hundar ska alltså inte rymmas inuti den, utan den håller främst upp taket. Efter lunch på Max, där jag fick chansen att träffa en kompis underbart söta Australian Shepherd-valp, åkte jag hem och spelade Skyrim i ett par timmar i väntan på att regnet skulle ge med sig. När det lugnat sig lite gick jag ut för att bygga hundgård. Sektioner och material äntligen på plats - men trist byggväder. =/ Jag hade i alla fall söta vänner med mig...


Giela, Mintu och Rossi delar koja


Hjälpredor


Efter ett par timmar ute i duggregnet var mina fötter stelfrusna och plötsligt hade vi materialbrist där med. De nya sektionerna från HEAB var rejäla och fina, men de förborrade hålen stämde inte med sektionerna jag har sen innan, så fästena mellan nya och gamla gjorde vi nu med slangklammer. Dessutom var det lite bökigt att fästa dörrsektionerna mot marken då ett stag låg ivägen.... Låsningsanordningen till dörrarna är en bygel som man lyfter, men den kommer hundarna åt även inifrån, om än i mindre skala, så jag vet inte om jag vågar lita riktigt på den ännu. Har satt upp lite spännband som extra säkerhet så länge.


På den nyare av de gamla hundgårdarna bytte jag den trasiga dörren till en HEAB-dörr, för den dörren används oftast och den gamla dörren var rätt bökig att öppna (krävde tvåhandsgrepp), och sen satte jag även in en ny dörr på baksidan och en ny dörr mot den nya hundgården som ska byggas. En hundgård - med fyra dörrar blev det till slut! Här kommer en liten film med dagens framgångar, i ett ganska blött Vittjärv.



Nu väntar snart sängen. =) Två dagar jobb och sen helg igen - dvs. mer byggnationer och förhoppningsvis en användbar hundgård innan söndag kväll. Det ska skruvas massvis med trall kring kanterna, och byggas en enklare sommarkoja av vindskyddstyp.



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kicki - 10 maj 2013 08:49

Det känns lite underligt att skriva det här - ,men det är hög tid! Vi har flyttat vår hemsida och alltså även bloggen till http://nukutvi.wordpress.com men det går även att hitta dit via www.nukutvi.se fortfarande. De fem år vi har skrivit ihop här v...

Av Kicki - 31 mars 2013 17:01

Idag blev det bara en kort liten grilltur för oss, jag  med hundarna och sambon med skotern. Riktigt skönt i alla fall och vi hann med lite sol innan det började snöa. Hundarna verkade sugna på att springa men fick nöja sig med att springa ett par ki...

Av Kicki - 31 mars 2013 08:05

  Igår packade vi in oss i bilen - en rätt fantastisk packning om jag får säga det själv - 3 personer, 2 skotrar, en hundsläde, 7 hundar, och passande packning i vår Passat med släp + liten taxbox. Vi körde de 4-5 milen till Skoterhotellet i Umn...

Av Kicki - 29 mars 2013 21:26

Idag fick Giela följa med på sin första "fjälltur" på länge. Jag minns inte riktigt när hon senast var ovan trädgränsen men det var nog rätt länge sen då hon inte varit med på de lite mer fysiskt krävande turerna de senaste åren. Även om sträckan int...

Av Kicki - 28 mars 2013 16:20

Blev det så här istället. Skoter, släde, hundar och packning i en något överlastad bil. Glad påsk på er! ...

Presentation


Jag heter Kicki och bor med mina 7 draghundar och sambo utanför Boden. Vi lever för draget och underbara äventyr tillsammans!

Länkar

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5
6 7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2012 >>>

Senaste inläggen

Arkiv

Sök i bloggen

Besöksstatistik

Kategorier


Ovido - Quiz & Flashcards