www.nukutvi.se

Direktlänk till inlägg 16 februari 2013

Inte riktigt hundra men det gick bra ändå...!

Av Kicki - 16 februari 2013 19:32

Idag fick tant en promenad i det fina solskenet men mina krafter var inte vad de borde. Benen var tunga, så tunga. På ren envishet gick jag vidare så att tant fick sin runda i flexit, men egentligen kanske jag borde ha gått hem. Efter det tittade jag in hos en bekant som tagit över en avlivningshotad jakthundsblandras - så himla snäll och mysig hund! Han charmare mig totalt och kloklippningen, som var orsaken till att jag kom dit, visade sig fungera utmärkt trots att han förmodligen aldrig fått klorna klippta förr. Ett riktigt charmtroll till jycke!



Sen var det dags för körning. Även om jag var trött kände jag mig tvungen för hundarna skull, och sugen förstås! Först plocka ut selar, halsband, linor, täcken och reflexsaker ur garaget och kasta in till hundarna.



Kaela får oftast pris som "mest påpälsade draghund" här hemma. Hon har dragselen, BoT-täcket för att skydda ryggen, reflexväst eftersom som oftast går i led, och så halsband förstås. Saknas bara lite sockar...


I startgroparna



Kisspaus



Det var riktigt fint ute, men inte alls så ljust som det ser ut att vara på bilden, och flera gånger fick hundarna vittring på vilt och lade in en extra växel. Det känns ungefär som att sitta i en pigg bil och dra gasen i botten, fast istället för att känna det i ryggen så är det händerna som måste hålla emot. Gissningsvis var det älgar som knatade omkring här och var. Lyckligtvis fick vi lite sån draghjälp precis i den längst och tråkigaste uppförsbacken när vi nästan var hemma igen - bra planering!


Månen är snart halv och stjärnorna höll oss sällskaps så fint.




Ibland kör vi ute i skogen där man aldrig möter en levande själ (annat än möjligtvis en skoteråkare), men ganska stora delar av våra spår går nära civilisationen och det är ju också mysigt. Angående skotrar så skröt jag lite idag på hur duktiga mina hundar är på att passera skotrar. De är ju inte rädda för skotrar men har lite respekt, och går alltid förbi på sidan med lite avstånd så att släden enkelt kan glida förbi den också. Hmmm...just denna kväll mötte vi 4-5 skotrar efter bara en kilometers körning och vad hände? Jo Mintu och Kaela totalstannade och vägrade gå i säkert 10 sekunder och stod bara och vimsade medan skoterfolket väntade...*s*


Rossi var med idag och vi körde ca 2 mil, men hon såg inte helt lycklig ut trots täcke för att hålla magen varm. Jag har bestämt mig för att hon inte ska vara med i hela träningen för 10-miladagen utan bara köras på de halvlånga turerna. Hon har inte lusten och viljan, och om vi snart ska operera bort ännu en juvertumör så tappar hon ännu mer viktig träningstid. Ju mer jag tänker på det beslutet, desto mer rätt känns det. Istället ska jag försöka komma igång med att träna henne på sökrullen istället, och hoppas att det går bättre än det gjorde förra våren.


De fem yngsta fortsätter träningen mot 10-miladagen och tyvärr blev inte den här veckan speciellt bra träningsmässigt. Imorgon får vi besök både på och i släden, så då blir det mer tungt än långt, men vi har ju ingen superbrådska ännu. Kanske snart dags att börja tänka på ett ungefärligt datum och var vi ska köra sträckan?


 
 
C.J.

C.J.

17 februari 2013 00:18

Det ser så himla härligt ut att vara ute och köra. Önskar jag fick testa på det någon gång.

http://mightytigress.blogspot.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kicki - 10 maj 2013 08:49

Det känns lite underligt att skriva det här - ,men det är hög tid! Vi har flyttat vår hemsida och alltså även bloggen till http://nukutvi.wordpress.com men det går även att hitta dit via www.nukutvi.se fortfarande. De fem år vi har skrivit ihop här v...

Av Kicki - 31 mars 2013 17:01

Idag blev det bara en kort liten grilltur för oss, jag  med hundarna och sambon med skotern. Riktigt skönt i alla fall och vi hann med lite sol innan det började snöa. Hundarna verkade sugna på att springa men fick nöja sig med att springa ett par ki...

Av Kicki - 31 mars 2013 08:05

  Igår packade vi in oss i bilen - en rätt fantastisk packning om jag får säga det själv - 3 personer, 2 skotrar, en hundsläde, 7 hundar, och passande packning i vår Passat med släp + liten taxbox. Vi körde de 4-5 milen till Skoterhotellet i Umn...

Av Kicki - 29 mars 2013 21:26

Idag fick Giela följa med på sin första "fjälltur" på länge. Jag minns inte riktigt när hon senast var ovan trädgränsen men det var nog rätt länge sen då hon inte varit med på de lite mer fysiskt krävande turerna de senaste åren. Även om sträckan int...

Av Kicki - 28 mars 2013 16:20

Blev det så här istället. Skoter, släde, hundar och packning i en något överlastad bil. Glad påsk på er! ...

Presentation


Jag heter Kicki och bor med mina 7 draghundar och sambo utanför Boden. Vi lever för draget och underbara äventyr tillsammans!

Länkar

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18
19
20 21 22 23 24
25
26 27 28
<<< Februari 2013 >>>

Senaste inläggen

Arkiv

Sök i bloggen

Besöksstatistik

Kategorier


Ovido - Quiz & Flashcards