www.nukutvi.se

Direktlänk till inlägg 19 oktober 2011

Rotax dragpremiär

Av Kicki - 19 oktober 2011 23:18

Efter en heldag avslutade vi på bästa sätt - med dragträning ihop med kompisarna! I den bästa av världar hade vi förstås kört på snö....men än så länge är det barmarksträning som gäller. Inte en enda snöflinga har fallit här ännu i höst.  

 

Rotax fick börja med att gå i wheel med Rossi, i spannet med 11 hundar. Yvonnes unghundar och Kaela var inte med nu ikväll. Rotax gick nära mittlinan och slackade lite på linan efter en stund, så jag provade att sätta honom på vänster sida istället, och då sträckte han ut igen. Han verkar vilja hålla sig rejält långt åt vänster, i alla fall nu ikväll. I övrigt var körningen mycket lättsam och alla skötte sig fint. Klart nöjd med hans premiär i spannet!


Vi körde 18km eftersom Rotax är ny, och Yvonnes nya hund Baloo (Silva och Kaelas kullbror) inte är körd så mycket i höst. Med tanke på hur klockan hann springa iväg så kändes det ändå helt lagomt. En nyhet för i höst är att jag inspirerats av Hans Gatt och gjort en tabell i Excel där jag fyller i hur långt/länge varje hund sprungit. Roligt att få lite översikt över träningen, även om det enbart är för skojs skull vi kör! Nu ikväll blev det en ny rad där Rotax fick komma in!


När vi kom hem släppte jag för första gången ihop alla hundarna i hundgården, och det fungerade riktigt bra. Nalle är den som är mest "intresserad" av Rotax. På morgnarna när jag kommer ut med frukosten gnäller Rotax lite, men inte så farligt ändå. Nalle däremot "går igång" på Rotax gnäll och skäller...

  

Det måste vi träna på...det ska vara tyst (nåja, men det ska inte skällas och ylas) och lugnt när mina hundar väntar på sin mat.


Mintu fick ju springa en stund med Rotax idag och är helt oberörd. Är så stolt över min coola Mintukille. Han spänner sig ofta mot okända hundar, men när han lärt känna nån (vilket går rätt snabbt) så slappnar han av väldigt fort. Alla hundar fick mat tillsammans och allt det fungera jättefint. Rotax håller ganska låg men stadig profil i gänget än så länge, han är lugn och tränger sig inte på nån, men går inte heller undan. Ser lovande ut....*peppar peppar* Inatt sover han med Giela och Rossi igen, och löptiken Kaela får sova inne för hon har blivit lite väl flörtig trots att löpet nyss börjat.


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kicki - 10 maj 2013 08:49

Det känns lite underligt att skriva det här - ,men det är hög tid! Vi har flyttat vår hemsida och alltså även bloggen till http://nukutvi.wordpress.com men det går även att hitta dit via www.nukutvi.se fortfarande. De fem år vi har skrivit ihop här v...

Av Kicki - 31 mars 2013 17:01

Idag blev det bara en kort liten grilltur för oss, jag  med hundarna och sambon med skotern. Riktigt skönt i alla fall och vi hann med lite sol innan det började snöa. Hundarna verkade sugna på att springa men fick nöja sig med att springa ett par ki...

Av Kicki - 31 mars 2013 08:05

  Igår packade vi in oss i bilen - en rätt fantastisk packning om jag får säga det själv - 3 personer, 2 skotrar, en hundsläde, 7 hundar, och passande packning i vår Passat med släp + liten taxbox. Vi körde de 4-5 milen till Skoterhotellet i Umn...

Av Kicki - 29 mars 2013 21:26

Idag fick Giela följa med på sin första "fjälltur" på länge. Jag minns inte riktigt när hon senast var ovan trädgränsen men det var nog rätt länge sen då hon inte varit med på de lite mer fysiskt krävande turerna de senaste åren. Även om sträckan int...

Av Kicki - 28 mars 2013 16:20

Blev det så här istället. Skoter, släde, hundar och packning i en något överlastad bil. Glad påsk på er! ...

Presentation


Jag heter Kicki och bor med mina 7 draghundar och sambo utanför Boden. Vi lever för draget och underbara äventyr tillsammans!

Länkar

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3 4 5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15 16
17
18 19 20 21 22 23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2011 >>>

Senaste inläggen

Arkiv

Sök i bloggen

Besöksstatistik

Kategorier


Ovido - Quiz & Flashcards