www.nukutvi.se

Direktlänk till inlägg 7 april 2011

Början (och Björna) på slutet

Av Kicki - 7 april 2011 13:37

Nu är början på slutet här! Farväl kära vinter! För ungefär en vecka sen var det fortfarande fint, stenhårda spår (på gott och ont, mest ont för stackars släden och verkligen får känna av alla ojämnheter, plogkanter mm) och rätt vintrigt. Hundarna och jag drog ut på ett härligt litet äventyr upp på ett litet berg i närheten, dit det sällan är kört.



Spåret upp var fint, men på baksidan hade nån (galning) kört nerför en sjukt brant backe med träd på alla sidor. Vavettigt brant...! Blev att vända in hundarna på ett ännu mindre spår och sen flög vi som små vantar kors och tvärs en lång stund. Helt klart årets mest spännande tur.... *PJU* När allt frusit till så studsar man ju över små kanter och ojämnheter som man glider igenom tidigare under vintern.




Till slut kom vi ner på våra välkända spår och körde en sväng där med. Riktigt härligt och hundarna får MVG för sina bedrifter. Så kloka de är!



På vägen hem märkte jag att min lillla röda Ixus faktiskt KAN fjärrutlösa bildserier så då testade vi att fota spannet lite framifrån. Alla var trötta och stod snällt still, och vi hade bara några hundra meter hem, så det kändes väldigt lugnt och  kontrollerat. Finaste lilla Björna som syns på bilden ovan, ska vi lämna tillbaka till matte Linda idag! Hon har skött sig jättefint här och verkligen smält in, men nu är semestern över! Tusen tack för lånet Linda!



I lördags skjutsade vi en jättetrevlig tjej som nyligen fyllt 30 unga år! Hennes ena dotter Astrid åkte också med i släden. Jättetrevligt sällskap och hundarna skötte sig bra, spåren var aningen tyngre än tidigare dagar men inte märktes det mycket.


Vi körde kring 1,5 mil och sen mötte vi upp vid en färdig eld med gott fika! Petra som fyllt år är nämligen syster till min kusins blivande man! Jätteroligt att träffa min kära kusin Maria, och Jonas, och hans trevliga släkt innan bröllopet och mums vad gott med korv och stekfläsk mm... =) Lilla Astrid umgicks mycket med hundarna och speciellt med Mintu som gärna pussade henne på näsan. Grattis i efterskott än en gång Petra, och tack hela härliga familjen för fika och trevligt sällskap!



Fredag kväll hade vi haft after work, lördag förmiddag födelsedagskörning, lördag kväll tjejfest....sen brakade min förkylning lös och febern tog mig. Nu är jag fortfarande under återhämtning...men det går åt rätt håll! Hade tänkt jobba idag men kroppen sa nej och sov i 12,5 timmar i sträck isället... Under tiden sen i lördags har det regnat, töat, töat, regnat...så speciellt mycket slädföre finns inte kvar. Igår körde jag en sväng med hundarna för att de skulle få sträcka på sina små söta ben, men det skvätte om tassarna och bitvis körde vi på barmark nästan... =(



Det blev sista slädturen med lilla Björna i alla fall för denna gång. Antagligen även sista slädturen i Boden för mitt lilla gäng den här säsongen. Vi packar släden på taket och hoppas att Blaiken och Tärnafjällen kan ge oss några fler härliga äventyr innan sommaren!

Nu ska jag packa och fixa lite inför avfärden på lördag, och sen ska Björna och jag åka hem till Linda.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kicki - 10 maj 2013 08:49

Det känns lite underligt att skriva det här - ,men det är hög tid! Vi har flyttat vår hemsida och alltså även bloggen till http://nukutvi.wordpress.com men det går även att hitta dit via www.nukutvi.se fortfarande. De fem år vi har skrivit ihop här v...

Av Kicki - 31 mars 2013 17:01

Idag blev det bara en kort liten grilltur för oss, jag  med hundarna och sambon med skotern. Riktigt skönt i alla fall och vi hann med lite sol innan det började snöa. Hundarna verkade sugna på att springa men fick nöja sig med att springa ett par ki...

Av Kicki - 31 mars 2013 08:05

  Igår packade vi in oss i bilen - en rätt fantastisk packning om jag får säga det själv - 3 personer, 2 skotrar, en hundsläde, 7 hundar, och passande packning i vår Passat med släp + liten taxbox. Vi körde de 4-5 milen till Skoterhotellet i Umn...

Av Kicki - 29 mars 2013 21:26

Idag fick Giela följa med på sin första "fjälltur" på länge. Jag minns inte riktigt när hon senast var ovan trädgränsen men det var nog rätt länge sen då hon inte varit med på de lite mer fysiskt krävande turerna de senaste åren. Även om sträckan int...

Av Kicki - 28 mars 2013 16:20

Blev det så här istället. Skoter, släde, hundar och packning i en något överlastad bil. Glad påsk på er! ...

Presentation


Jag heter Kicki och bor med mina 7 draghundar och sambo utanför Boden. Vi lever för draget och underbara äventyr tillsammans!

Länkar

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7 8
9
10
11
12
13
14
15 16
17
18 19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2011 >>>

Senaste inläggen

Arkiv

Sök i bloggen

Besöksstatistik

Kategorier


Ovido - Quiz & Flashcards