www.nukutvi.se

Direktlänk till inlägg 4 november 2012

Blöta spår

Av Kicki - 4 november 2012 21:56

Sista veckan har varit rätt värdelös kring Boden rent draghundsmässigt. Snön utbyttes mot is på alla vägar, så nån dragträning har det inte blivit sen förra helgen. Gräsmattan är grön igen (men väldigt blöt) och slask och is gör att det mesta blir aningen mindre kul än vanligt.




Dagen till ära fick Mintu ta av sin tratt för första gången sen operationen, och han tvättade noggrant och rejält för att återställa sin intimhygien till rätt nivå. Dessutom var det ju först nu han faktiskt fick chansen att se med egna ögon vad som försvunnit! Han verkade dock ta det med ro.



Vi fortsatte morgonen med att spåra med hela gänget. Det här är nån slags fält som militären använder ibland. Spåret gick runt björken till höger, runt höladan mitt i bilden, runt en likadan lite lada längre till vänster och slutliten runt ännu en lada lite närmare bilen. Egentligen hade jag tänkt lägga ett vilspår men klöven glömde jag hemma... =/


Rotax äter frukost efter avklarat spår


Nalle



Isen på den här vattenpölen var nog tjock för hundarna, men bara nästan nog tjock för mig. Som tur var så är Lundhagskängorna riktigt bra och jag plumsade genom vattnet 8 gånger utan att bli blöt, medan hundarna gick så fint ovanpå. Det var mycket vatten ute på fältet i pölar här och var, och rejält lerigt där det inte växte gräs. En smutsig spårtur helt enkelt!




Rossi - går på vattnet!


När Rossi spårat så fick hon göra ett litet trick innan belöningen kom. Hennes generaliseringsförmåga är inte alltid den bästa så jag fick försöka en stund, men till slut när jag sagt "Rossi, vad har du gjooort?" med glad och lätt röst, så gjorde hon så här:




Härligt att ha hela gänget samlat igen! Mintu slickade dock lite väl hårt och blev lite röd bakom själva operationssåret, så nu är han inne igen och har tratten på, för att huden ska få återhämta sig lite till. Jag tror han kommer att ta det lugnare när den åker av nästa gång, och allting är mer nytvättat och fixat. De andra har fått ny träull i sina kojor och i all sin enkelhet är det alltid en höjdpunkt - hundarna älskar att mysa i ny halm eller träull, kanske lite som när man själv bäddat rent?


Giela fick en 1,5 timmes promenad på stan med 2 kompisar och deras 4 hundar nu under kvällen. När vi körde hem efteråt så blev jag så himla glad och stolt. Ibland glömmer jag ju liksom helt varifrån Giela kommer. För 10 år sen var hon livrädd för folk, slet i kopplet, fick total panik av att gå i en stad osv osv...Nu ikväll så gick hon så fint och brydde sig inte allls om de andra hundarna trots att de var alldeles nära, så enormt lättsam att ha med sig i alla lägen. Så är hon ju alltid nu för tiden. Det mest tokiga som kan hända är att hon ser en hund som hon tycker är söt, och då wooooar hon åt den och skuttar runt som en liten unghund. Hon är så himla fin vår lilla tant Giela! Vår älskade lilla pensionärstant!











 
 
camilla

camilla

5 november 2012 18:55

Härligt med lite lerigt väder =) kul med mycket bilder

http://www.harligahundliv.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kicki - 10 maj 2013 08:49

Det känns lite underligt att skriva det här - ,men det är hög tid! Vi har flyttat vår hemsida och alltså även bloggen till http://nukutvi.wordpress.com men det går även att hitta dit via www.nukutvi.se fortfarande. De fem år vi har skrivit ihop här v...

Av Kicki - 31 mars 2013 17:01

Idag blev det bara en kort liten grilltur för oss, jag  med hundarna och sambon med skotern. Riktigt skönt i alla fall och vi hann med lite sol innan det började snöa. Hundarna verkade sugna på att springa men fick nöja sig med att springa ett par ki...

Av Kicki - 31 mars 2013 08:05

  Igår packade vi in oss i bilen - en rätt fantastisk packning om jag får säga det själv - 3 personer, 2 skotrar, en hundsläde, 7 hundar, och passande packning i vår Passat med släp + liten taxbox. Vi körde de 4-5 milen till Skoterhotellet i Umn...

Av Kicki - 29 mars 2013 21:26

Idag fick Giela följa med på sin första "fjälltur" på länge. Jag minns inte riktigt när hon senast var ovan trädgränsen men det var nog rätt länge sen då hon inte varit med på de lite mer fysiskt krävande turerna de senaste åren. Även om sträckan int...

Av Kicki - 28 mars 2013 16:20

Blev det så här istället. Skoter, släde, hundar och packning i en något överlastad bil. Glad påsk på er! ...

Presentation


Jag heter Kicki och bor med mina 7 draghundar och sambo utanför Boden. Vi lever för draget och underbara äventyr tillsammans!

Länkar

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26 27
28
29
30
<<< November 2012 >>>

Senaste inläggen

Arkiv

Sök i bloggen

Besöksstatistik

Kategorier


Ovido - Quiz & Flashcards